Gesta psů neboli komunikace ocasem

16.04.2013 10:37

 

OCAS:
 
    Pozice téměř horizontální, směřující od psa, nikoliv však strnule: Jedná se o známku pozornosti. Hrubě přeloženo znamení přibližně?: "Tohle by mohlo být zajímavé."
    Ocas trčící od psa přímo horizontálně: Součást výzvy při setkání s cizincem nebo vetřelcem. V překladu by to znamenalo asi: "Ujasněme si, kdo je tady šéf."
    Vztyčený ocas někde mezi horizontální a vertikální polohou: Neklamné znamení dominantního psa, který prosazuje svoji převahu jasným: "Já jsem šéf."
    Ocas vztyčený a mírně zakroucený nad psova záda: Toto znamení říká: "Já jsem skvělý pes." Je to výraz klidného, dominantního psa, který má vše pod kontrolou.
    Ocas je držen níž, ale stále ještě v nějaké vzdálenosti od tlap: " Relaxuji. Všechno je v pořádku."
    Stažený ocas, poblíž zadní hlezen: Jestliže jsou tlapy napjaté a ocas visí podél nich dolů, znamená to: "Necítím se dobře" nebo "Jsem trochu ve stresu." Jsou-li však tlapy ohnuté dovnitř a pes má tudíž trochu snížený zadek, oznamuje tím: "Cítím se trochu nejistě." Je to gesto obvyklé obzvláště v neznámé situaci.
    Ocas je stažen úplně mezi nohy: "Bojím se!" "Neubližuj mi!" Tento signál je obvykle zejména v přítomnosti dominantního psa nebo osoby, může to také znamenat: "Uznávám svou poníženou roli ve smečce, nehodlám s tebou soupeřit."
    Zježená srst na ocase: Zježení ocasu psa je znamení agresivity. Může změnit vyznám každé pozice ocasu. Rovný ocas pak znamená: " Jsem připraven s tebou bojovat, jestli se nebojíš!" Pokud je ocas mírně vztyčen nebo zahnut nad záda, pak tím pes oznamuje: "Nebojím se tě a klidně se porveme, abych dokázal, že tady velím já."
    Strnulý nebo ostře zahnutý ocas, zvednutý vzhůru: tento postoj je charakterističtější pro psy podobné vlkům, jakými jsou třeba němečtí ovčáci. Má podobný význam jako zježení ocasu. Předpovídá možný útok.
    Mírné vrtění ocasu: Většinou pozdrav, interpretovatelný nejlépe jako "Nazdar."Vůči lidskému pánu to má význam: "Já vím, že se na mě díváš. Máš mě rád, viď? Je to odezva na pozornost společnosti.
    Široké vrtění: "Mám tě rád." Takový projev lze většinou pozorovat při hraní, když jeden pes naoko útočí na druhého, vrčí, brumlá a štěká. Vrtění ocasem přitom působí jako protiklad toho všeho a má ujistit, že jde skutečně jen o hru. Značí: "Mám radost." v mnoha různých obměnách.
    Pomalé vrtění ocasu ve střední výšce: Během psího výcviku si to vysvětluji jako: " Snažím se, porozumět tomu, co chceš. Chci vědět , co si myslíš, jenom si to nedokážu dát úplně dohromady." Když pes konečně vyřeší daný problém, rychlost i mohutnost vrtění se většinou prudce zvýši.